Thursday 11 August 2011

segelintir mungkin bermasalah..

Mungkin dalam kesenangan kita menikmati bulan puasa, namun ada juga yang berduka..Mungkin ada yang kelihatan gembira ataupun tampil ceria namun dihatinya diguris dengan kesedihan..Semuanya tidak dapat dijangka, cuma sama-samalah kita mendoakan semua hamba Allah dibimbing ke jalan yang benar dan melatih sikap bersabar...amin.. Disni cuma ingin dikongsi 3 situasi sekadar untuk mengisi masa anda saat membacanya..;)

Situasi 1: Adik dan kakak

Kakak masih blur2 tidak tahu apa salahnya..setiap kali tanpa ribut angin mesti adiknya selalu diam, buat muka masam, bila ditegur oleh kakak tiada berjawab. Adik yang cuba protes tak pasal2..macam dia yang perlu dijaga, even kakaknya yang cuba tegur secara lembut, caring dan selalu ambil berat pasal pelajaran..Bila belajar atau jawab soalan tak faham, mulalah tenyeh nak mencari kakak untuk bertanya. Kenapa si adik lansung tak cuba nak jaga hati kakak, pantang ditegur atau dinasihati kakak pasti akan dijerkah atau meninggikan suara terhadap kakak......kenapa?

Situasi 2 : kakak dan Ibu

kakak yang selalu free je masanya cuba untuk berbuat sesutu kebaikan, tapi kadang-kadang tidak dihargai..bukan untuk meminta dihargai tapi mungkin untuk diberi perhatian..Macam mana hati seorang kakak terguris apabila si ibu tanpa sebab juga tinggikan suara sikit menyuruh pergi dari dapur. Bila kakak tiada di depan penglihatan si ibu, lalau si ibu memanggil untuk turun dan bersamanya..tetapi kadang-kadang angin berubah bila muncul kakak disuruhnya pergi or jangan kacau..kenapa..?

Situasi 3: kakak dan ayah

Kakak yang kelihatan sudah bertambah sihat dan gempal, tetapi sejak di rumah kakaknya cuba untuk mengawal selera makan, melakukan sesutu kerja sebagai exercise..tetapi paling teruk apabila si kakak terpaksa mengikat perut di bulan puasa saat orang ramai berbuka puasa kerana tidak tahan mendengar si ayah yang selalu mengata ataupun menegur ataupun sering berleter bahawa si kakak makan sudah banyak. Si ayah yang senantiasa melarang si kakak makan, dan apabila si kakak cuba menyentuh makanan untuk disuapkan ke mulut, tanpa sempat ditelan si ayah ternampak dan terus menegur supaya tidak makan lagi. Padahal si kakak waktu itu baru sahaja ingin mengisi perut. Pendek kata si kakak semakin tertekan dengan setiap kali mengenai makanan, dan si kakak lebih rela tidak makan nasi lagi even berbuka puasa. Si kakak juga tidak tahu bagaimana untuk menjaga badan agar si ayahnya puas hati denganya..kenapa?

btw: sekadar menulis tanpa berfikir..untuk renungan semua golongan:) peace yaw!


~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

4 sUntiKaN sEmaNgaT:

Jaedie said...

pekakkan telinga,tebalkan hati.Memang certain people around us susah nak paham kte even family sendiri.Sentiasa doa mintak supaya banyak bersabar dari Allah.Ni sebahagian dari ujian dia.Btw,golongan bapak2 ni memang mulut laser sket sbb kte sndri pun slalu kena.Tapi pe kte pedulik,perot kenyang senang hati ok!pose.... ;P

MisS BubBLe said...

@Jaedie
i like ur opinion..wee~

Unknown said...

kesian kat kakak tu. tetiba rasa cam pernah raasa je sume situasi ni huhuhu :')

MisS BubBLe said...

@bunbun
lari ke tak lari ke, mungkin ada sedikit sebanyak penah kita alami kn..lumrah hidup:)

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta