Saturday, 6 August 2011

Lawak (Ragam puasa)

Jam menunjukkan pukul 4.30 petang, Mak senah sedang sibuk menyediakan juadah berbuka..

Mak senah: Sha...cuba kejut adik kamu kat bilik tu, tidur dari tadi. Dah nak masuk asar ni..
Sha: Ala mak, biar jelah si amir tu tidur. Hari ni kan hari pertama dia berpuasa..
Mak Senah: errmm..kita dah puasa 6 hari..Tiap2 hari jadi hari pertama Amir ya..
Sha: haha, mak ni macam tak tahu ragam anak mak.
Mak Senah: mak tahu dia sedang belajar nak berpuasa. Mak dah cakap tak payah puasa tak pe, tapi dia degil.. Dia tu kecik lagi masih tak tahu sangat.
Sha: Tak apalah mak,Pagi tadi kan dah ajar dia. Sha pergi tengokkan adik jap..

Sha berlalu pergi dan meluru ke bilik adikknya amir yang sedang lena tidur.

Sha: adik kakak ni tidur lena ya, penat ya puasa..
Amir: ermm..akak, tak penat pun puasa la..Amir kan kuat,..
Sha: adik ni macam-macam lah, bangunlah dah nak azan ni..
Amir: apa, dah nak azan ye...Mak ada cakap tak elok tidur bila azan berbunyi..
Sha: pandai pun adik akak..jum bangun cepat..Akak nak ke dapur dulu..
Amir: iyalah..Amir bangun ni..

Azan asar berkumandang.....

Amir: yeahhh, dah azan..(sambil mengambil segelas air dan minum)
Sha: Eh, amiiiirrrrrrrr...buat apa tu?
Amir: Tak baik melambatkan berbuka puasa lah...
Sha: Berbuka puasa???? Makkkkkkkkkkkk...
Mak Senah: Ya Allah, amir waktu bebuka belum lagi lah...
Amir: Mak cakap pagi tadi kalau dah lepas 2 azan, dan azan ke 3 maksudnya dah masuk waktu berbuka lah..Tadi masa Amir tidur, amir dengar dah 2 azan...Pastu akak datang kejut cakap nak azan lagi...
Sha: hahahha, dah tersalah faham la pula si budak amir ni.
Mak senah: Ermm.batal lagi puasa amir..Hahaha..Mak lupa tadi nak tutup radio. Sebab tu banyak sangat amir dengar azan..
Amir: errr..( masih blur-blur sambil meneguk air)
Sha: tak apalah mak, esok Amir cuba lagi puasa.
Mak senah: Esok nak jadi hari pertama dia puasa..apalah pula alasan dia agaknya...
Amir: hmm..adik ingatkan dah berbuka..tapi kan mak, lagipun tekak adik dah rasa nak tercabut haus sangat..hihi..

btw: hehe, maaf kalu tak lawak;p

~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

4 sUntiKaN sEmaNgaT:

si para para said...

pose zaman kecik2 memang best dan banyak nostalgia..

~bUih-bUih ciNta~ said...

@si para para
hahaha..biasalah kn..:D

amir aizat said...

haha terkenang puase dolu2, sbab nk dpat duit raye dr ayh jer.haha

~bUih-bUih ciNta~ said...

@amir aizat
hah, kantoi msa kecik pose sbb nk dwet erk..hehe

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta