Saturday 13 August 2011

Part 1: Qalisya Ain


Kedengaran pintu bilik di ketuk berkali-kali, namun masih juga tiada jawapan. Datin Rose memulas tombol pintu bilik anak perempuannya Qalisya Ain dan terus masuk. Dia melihat anak gadisnya sedang enak lagi dibuai oleh katil empuknya.
                “echa sayang, bangun dah pukul berapa ni, nanti lewat pula kamu pergi kerja”arah Datin rose.
                “arrr…mama..Awal lagi, echa rasa nantok sangatlah..macam tak larat je..” jawab echa.
                “Anak mama tak boleh macam tu, semalam papa dah bising kamu hari pertama dah datang lambat pergi kerja, so hari ni echa tak boleh lambat lagi sayang..cepat bangun ya..mama tunggu kat bawah, kita breakfast bersama oke..” sambil mengucup dahi anaknya dan bangun berlalu pergi.
Ermmmm..susahnya macam nie, baru je seminggu pulang kat rumah dah kena kerja..Aku belum puas lagi nak enjoy, papa ni saja tak bagi aku rehat secukupnya..Malasnya nak bangun, argghh rasa nak menjerit jer bila dipaksa macam ni..Akhirnya echa bangun juga dari katil tidurnya dan menuju ke kamar mandi. Setengah jam kemudian echa turun ke bawah untuk bersarapan dengan familynya.
                “wow, you are very gorgeous honey!” puji Datin rose sambil mengucup dahi anaknya.
                “well like mum like daughter right..hehe,” senyuman melebar di pipi echa.
Moodnya betul-betul baik pagi ni, sekadar pujian Datin Rose Berjaya menambat hati anaknya.
                “Apa yang happy sangat pagi ni? Wow, what a surprise, my daughter echa already here.. good dear, today you are not late than usual..this is what i want dear..” pujian dari Datuk Esham sambil melemparkan senyuman pada isterinya Datin Rose.
                “hmm, I have too wake up early..it’s so bored..Papa, penat dari London tak hilang lagi, then I have to go for work..what a busy day..give me some time to enjoy first…” pujuk echa dengan suara yang sangat manja.
                “No baby, sekarang kat Malaysia, echa tak boleh nak enjoy dah. Cukuplah dah 2 tahun papa hantar echa kat sana belajar, sekarang echa kena tolong papa kat pejabat okeh..No more excuses after this dear..” tegas Datuk Esham.
                “ tapi papa…..echa masih belum sesuaikan diri lagi dengan semua ni. Kat London echa bebas je, anything i can do..but now..takkan papa nak kongkong echa..huh,” keluh echa.
                “Enough Echa..breakfast then jumpa papa di pejabat. Ok, I have to go sebab papa ada meeting dengan client” jawab Datuk Esham dan menghampiri isteri tersayang.
                “don’t be too rough with our daughter..take care of her oke..” pesan Datin Rose sambil mencium tangan suaminya Datuk Esham.
Datuk Esham terus meluru keluar dari rumah dan menaiki kereta. Kelihatan muka echa tidak seceria tadi.Mulutnya ditarik muncung untuk menunjukkan protes terhadap papanya. Dia merasakan dirinya tidak sebebas di London. Kini segala gerak gerinya di rumah akan dikawal oleh papa nya. Sememangnya Echa seorang anak yang manja. Dari kecil segala permintaan akan ditunaikan kerana dialah satu-satunya anak perempuan dan bongsu dalam keluarga itu.  Echa mempunyai 2 orang abang, abang sulungnya Qabill baru sahaja berkahwin dan masih di Paris  bersama isterinya berbulan madu. Manakala abangnya yang ke-2 pula, Qashmir jarang ada di rumah kerana bekerja sebagai seorang pilot. Echa seringkali sendirian di rumah dan sebab itulah dia selalu keluar lepak bersama kawan-kawannya. Kehidupannya dikatakan bosan dan jika abang-abangnya ada di rumah, sudah pasti dia lah orang yang paling bahagia terutama bila dia bersama abang ngahnya iaitu Qashmir.
                “Kenapa termenung tuh sayang” soal Datin Rose.
                “Nothing..Echa rindukan abang ngah.Bila dia nak balik mama?” soal Echa kembali.
                “owhh..Qashmir cakap kat mama next week mungkin dia tak ada flight mana-mana InsyaAllah dia akan balik..katanya nak jumpa adik dia yang comel ni..hehhe” usik Datin Rose.
                “Ala, mama saja cakap macam tu..ok lah mama, I have to go now, nanti papa bising pula. See you later mama.. I love you! “ bisik Echa sambil mencium tangan Datin Rose.
Walaupun Echa seorang gadis yang manja tapi dia masih menghormati orang tuanya. Jarang dia membantah kedua orang tuanya, samalah seperti 2 tahun lepas echa dipaksa sambung belajar ke London kerana Datuk Esham dapat menangkap percintaan Echa dengan seorang pemuda di kolejnya. Tambahan pula pemuda itu tidak setaraf dengan keluarga Echa. Datuk Esham menolak habis-habisan percintaan Echa dengan pemuda itu dan cuba memisahkan mereka berdua. Akhirnya Echa angkur dengan perintah papa nya dan bersetuju untuk dihantar ke London. Di sana lah Echa telah memulakan kehidupan baru dan lebih bersosial. Sejurus itu juga, sejak kepulangan Echa di Malaysia, budaya barat masih melekat pada Echa sampai ke hari ini.
                                                       **************************************


will be continue,..keep reading soon:)
~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

12 sUntiKaN sEmaNgaT:

Mohd Hazwan said...

wah bagus ni..boleh jadi penulis yang baik

MisS BubBLe said...

@HAZWAN17
Alhamdulilah,idea dtg utk menulis..thanx..kata2 tu mcm doa..Amin:)

Asfz said...

wahhh...mesti abg ngah dye hensem kan..piloT! XD

mood gatal sudah tiba..miahaha~

MisS BubBLe said...

@Cik Domo
hahaha..agaknye la..mnjiwai watak nmpk..kih3

AmySyahiera Malik said...

crita nie menarik perhatian amy . amy memang suka baca novel . so , kalau ada sambungan . inform amy ye :D

MisS BubBLe said...

@syamy
thanx sbb sudi luangkan masa baca cerita ni.. i will inform u later k..dunk worry, keep reading dear:)

AmySyahiera Malik said...

@~bUih-bUih ciNta~ ouh ! okee3 . tQ ye :D

MisS BubBLe said...

@syamy
u are most welcome:)

syahirooAhmad said...

penulis terbaik~

MisS BubBLe said...

@syahirooAhmad
Thanx...ada org sanggup baca..:)

Nabila Mohd Amin said...

wah, na jd novelis ke??? gud la dear.. teruskan~

MisS BubBLe said...

@Nabila Mohd Amin
uhh, tggi tu novelis..tak sampai tahap tu lagi..nie sja cuba2 isi masa lapang, hek2..tp kalo dh ada peluang why not cuba kan..;))Amin

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta