Thursday 23 June 2011

Part 5 : Luhurnya Cintamu


               “kau rupanya Siti, aku ingatkan siapalah tadi masa aku kat bilik. Awal pula kau sampai”, soal aku.
                “bas tu bawa laju kot naik pening aku dalam bas. Owh, mak kau kirim salam” Selamba Siti membalas.
                “waalaikumsalam, mak dengan adik-adikku sihat? Keluarga kau macam mana?” aku bertanya lagi.
                “Alhamdulilah semua sihat, tapi mak kau demam hari tu. Tapi dah ok la, balik lah Leeya kat kampung,dah banyak perubahan kat sana. Sebelum aku terlupa, aku ada cerita hot, tapi aku takut kau tak nak dengar je. Pasal kamal.”jawab siti.
                “ eermm, cerita jelah. Aku tak kisah pun, dia kan sedang bahagia dengan Hanis sekarang ni.”ulas aku.
                    “ aku pasti kau takkan percaya dengan apa yang aku cerita ni. Kamal dengan Hanis dah bercerai 2 bulan yang lalu. Hanis yang tinggalkan Kamal dan menurut mak aku Hanis ada kat bandar ni.”cerita Siti.
Aku dah agak.ternyata penglihatan aku masih lagi jelas dan fikiran aku masih tajam. Sukar untuk aku melupakan wajah orang yang menyakiti aku. “patutlah aku macam ternampak Hanis di kedai kasut semalam, memang tak salah itu Hanis. Rupanya dia bekerja di situ.” Jawab aku.
                   “betul lah tu, Hanis yang tinggalkan Kamal, kesian aku tengok Kamal dengan anaknya sorang ditinggalkan begitu. Macam laying-layang putus tali.” Tambah Siti.
Memang padan muka kau Kamal. Mungkin ini balasan yang kau lakukan kepada aku selama ni. Tapi patutkah aku fikir lagi pasal dia.
                   “ nak buat macam mana, jodoh tak ada la tu,.kau tahu ke kenapa mereka bercerai?”Tanya aku.
                  “aku tak pastilah pula sebab apa Hanis tinggalkan Kamal. Sudahlah Leeya, biar je rumah tangga dia orang. Ataupun semua yang terjadi ni ada hikmahnya. Mana tahu, jodoh Kamal sebenarnya untuk kau. Lagipun kamal ada datng jumpa aku, Tanya pasal kau….tak sempat Siti menghabiskan ayat, aku terus menyampuk..”tanya pasal aku, kenapa? Nak cakap aku perempuan murahan ke?”aku terus member andaian.
                  “ Eish kau ni, bagilah aku habis cerita dulu, Kamal Cuma tany kau sihat ke, dah kahwin belum.tapi aku tak cakap aku duduk dengan aku, aku ingat lagi kau pesan supaya tak bagitahu sesapa yang kau tinggal kat mana. Sudahlah Leeya, mengantuk lah..aku naik tidur dulu yea..nyte.!” balas Siti.
Kenapa Kamal tanya pasal aku yea, nak minta maaf dari aku? Kau memang silap Kamal, aku tak kan makan pujuk rayu kau lagi, aku kan perempuan murahan di mata kau, buat apa kau cari aku lagi. Silap kau cuba musnahkan segalanya, kau hancurkan kepercayaan aku pada lelaki. Setelah arman dan keluarganya berpindah, aku sudah hilang seorang kawan karib lelaki dan saat itu kau muncul Kamal untuk menceriakan hari aku. Tapi, kau tak sama dengan Arman yang pandai mengambil hati aku. Aku cukup senang dengan Arman, sikap Arman yang lawak, suka mengusik aku. Hanya Arman kawan karib aku di kampung, tapi bayang-bayang Arman sudah lama tiada. Aku pun tak tahu dimana nak mencari Arman. Kalaulah Arman ada diwaktu aku dihina oleh kamal, sudah tentu Arman akan cuba menyebelahi aku daripada dimalukan begitu. Hanya Arman yang tahu perangai aku macam mana. Sesungguhnya aku sangat rindu pada Arman, teman karibku di waktu kecil sampailah di alam persekolah. Arman selalu ada dikala aku kesusahan. Arman jauh beza dari Kamal, kamal seorang yang panas baran dan terlalu cemburu. Ya Allah, kau ketemukanlah aku dengan sahabatku Arman. Aku nak cerita semuanya pada Arman, dimana kau Arman.? Sepanjang aku duduk di Kuala Lumpur, lansung tidak dapta menjejaki kau, tapi sudah bertahun-tahun kau tinggalkan kampung mesti kau dah berubah kan. Arman hanya mengikut kelurganya berpindah ke Kuala Lumpur demi membesarkan bisnes ayahnya. Leeya masih ingat kenangan dia bersama Arman dulu.
                 “Arman, bila dah di kuala Lumpur nanti jangan lupakan eira taw, nanti hantarlah surat.”
                  “iya, arm takkan lupa kat eira, eira la satu-satunya kawan baik yang arm ada kat kampung, kalau boleh arm nak selalu menjaga eira tapi arm terpaksa ikut keluarga arm ke Kuala Lumpur. Arm sedih sangat eira, lepas ni kita dah tak dapat lepak kat pondok ni lagi. Tak dapatlah arm nak tengok wajah eira yang comel lagi.”gurau arman.
                  “ke situ pula arm, eira mana comelnak dibandingkan dengan perempuan-perempuan kat kampung ni suka kat arm, tapi arm je yang tak layan. Tapi arm, eira mesti rindu kat arm. Yelah, arm selalu usik eira, bila eira merajuk arm mesti pujuk kan.”
                    “bagi arm, eira comel bila marah. Sebab tu, arm suka usik eira, arm suka tengok wajah eira yang merah bila nak marah. Pasti arm takkan lupa sampai bila-bila kenangan kita eira. Kalau boleh….” Kata-kata arm terputus.
                   “nah, ambillah sapu tangan ni,eira kait khas taw ada tulis nama kita berdua kat sini. Kalau arm rindu, arm tengoklah sapu tangan ni, nama eira takkan lupa diingatan arm.”
                   “terima kasih eira, pasti arm takkan lupa pada eira, arm akan jaga sapu tangan ni sebaiknya samalah arm menjaga diri arm.tapi, arm tak ada benda nak bagi pada eira, maaf!”..balas arm
                   “tak apa lah arm, arm selalu ada dalam hati eira, takkan lah eira nak lupa orang yang selalu je nak buat eira marah.”
Aku cuba mengenang kembali saat manis aku dengan Arman, tapi dimana aku nak mencari Arman, mungkin Arman sudah berkahwin sekarang, aku hanya berdoa agar dia bahagia dengan teman hidupnya. Aku terus terlelap dengan bayangan Arman.

btw: Part 6 will update soon, keep reading :)
Part 4 ( KLIK )http://www.emocutez.com
    Part 6 (KLIK)
~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta