Thursday 29 September 2011

Milik Siapa Hati Ini

Olla sume....:)


     Bersua kembali kita semua dalam edisi blog malam..hehe, macam rancangan dalam tv x? saja nak hiburkan hati jap,..kasi ubat hati ni sikit yang selalu terluka..tapi mestilah ada sebab kan kenapa hati ni terluka, lumrah hidup memang macam ni..tak semua nak jaga hati kita..siapalah kita di mata manusia melainkan Allah yang sentiasa prihatin pada diri kita..betul tak? Tapi kan, Miss Bubble sedar Miss Bubble memang sensitif, tapi bukan sengaja nak terasa cuma bila kita di perantauan, maybe we need someone that can accompany us and always beside us tak kira lah saat ketawa taupun sedih..Kalaulah boleh Miss Bubble tahan je hati ni, tampal gam kuat2 xnak bagi tercalar ke terasa sebab kata orang berdosa kalau kita berkecil hati?? tak percaya ker, jum kita baca jap..


Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...
Maknanya kita tak redha dengan Allah...
Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na’uzubillah.




            So, bila dah baca harap2 sume faham lah kan..tapi rasa cam normal je kalo hati kita ni terasa or 
berkecil hati sebab2 tertentu contohnya macam termakan hati dengan kawan ke, kawan tak hiraukan kita ke, memulaukan kita ke dan macam-macam la.. Tapi apa pun yang penting kita berusaha mengawal hati kita, mungkin itu yang sebaiknya..kalau kita berkecil hati, mungkin kita perlukan sedikit ketabahan dan mohonlah pada pencipta kerana DIA yang benar-benar mengenali kita kan:)




btw: i'm trying to cure myself without show my expression in front...:))
~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta