Friday 27 July 2012

Part 7: Biarkan Kenangan Itu


Hari yang dinanti sudah tiba, awal pagi lagi Rea sudah bersiap dan mengenakan baju kurung pink dibadannya berserta selendang pinknya yang dililit kemas. Semua maklumat penting di masukkan dalam beg nya, dan dia berlalu ke dapur untuk bersarapan. Rea melihat ibunya sedang sibuk menyiapkan sarapan pagi lalu Rea pergi mendapatkan ibunya.
“ Ibu ni tak payahlah nak berpenat lelah siapkan sarapan pagi untuk Rea, macam nak pergi sekolah pula. Nanti Rea boleh makan kat luar lah bila dah waktu lunch”,ujar Rea.
“Hari ni kan hari pertama kamu lapor diri kat situ, kedai makan pun kamu tak tahu, kalau dah makan pagi kat rumah senanglah perut dah terisi. Ibu takut kamu kena gastrik je nanti,” balas Ibunya.
“Iyalah ibu, oke Rea makan. Tapi Rea kena cepat ni sebab kena lapor diri pukul 8.30. Kan lambat pula nanti,”jawab Rea.
Lima minit kemudian, Rea berlalu pergi dan meninggalkan perkarangan rumahnya. Hatinya tiba-tiba berdebar apabila memasuki perkarangan tempat praktikalnya di sebuah syarikat pembangunan. Pintu keretanya di buka perlahan, dan mulutnya terkumat kamit membaca ayat suci agar debaran di hatinya hilang. Saat dia memulakan langkahan memasuki pintu utama syarikat itu, tiba-tiba datang pula langkahan yang agak laju di belakangnya. Rea menoleh ke belakang dan melihat seorang pemuda yang agak familiar.
            “eish, aku rasa mamat ni macam familiar, oh I see.. dia lah yang dah 2 kali aku jumpa, tapi apa dia buat kat sini. Ah, malas aku nak peduli, lebih baik aku cepat naik lif sebelum dia perasan aku. Tapi, dia bukannya kenal aku pun, budak sombong dan berlagak takkan nak pandang aku” Rea bermonolog sendirian dan langkahan makin laju. Dia terus menekan pintu lif cepat-cepat apabila lelaki itu mula menghampiri. Tetapi malangnya, lelaki itu sempat menepis pintu lif sebelum sempat lif itu tertutup. Wajah Rea berubah apabila lelaki itu memandang tepat ke matanya dan hanya melontarkan senyuman. Entah kenapa hatinya rasa tertawan dengan senyuman manis pemuda itu. Tetapi Rea hanya berdiam diri di dalam lif, dan memandang ke sebelah lain. Hanya mereka berdua sahaja di dalam lif dan keadaan senyap tanpa sebarang perbualan. Rea bertambah pelik apabila pemuda ini tidak menekan nombor floor yang ingin dia tuju.
            “Hai, awak pun nak ke tingkat 8 juga ke?”soal pemuda itu.
            “hah, ya..saya nak ke tingkat 8” selamba Rea membalasnya tanpa melihat wajah lelaki itu.
            “Samalah kita. Alang-alang dah jumpa dalam lif, nama saya zamrishal. Saudari pula?”lelaki itu terus menyoal.
            “ Rea !” hanya sepatah sahaja yang terkeluar dari mulut Rea, dan saat itu pintu lif terbuka. Hati Rea lega kerana tidak perlu menjawab pertanyaan zamrishal lagi. Tujuannya hanya untuk melapor diri, bukannya berkenalan dengan lelaki. Getus hati kecilnya sendirian.
            “Nur eilly ireanti bt Mohd Firdaus, anda boleh masuk ke bilik sebelah sana ya” arah perempuan yang berada di kaunter. Rea terus bangun dan menuju ke bilik itu. setelah beberapa minit, Rea keluar dari bilik pengurus di situ dan dia diberikan satu meja dan di situlah dia akan melakukan sebarang kerjanya sepanjang dia berpraktikal. Tiba-tiba datang zamrishal berhampiran dengannya.
            “ Rupanya awak memiliki nama yang begitu cantik, sepadan dengan orangnya juga ya,hehe” tegur zamrishal.
            “errr, awak lagi.” Rea menjawab.
            “ya, saya. Sepanjang kita berpraktikal ni, saya harap kita dapat bekerjasama dan menjadi kawan,” balas zamrishal sambil mendapatkan tempat duduknya di sebelah meja Rea.
            “Alahai, mamat ni duduk sebelah meja aku la pulak, nasib akulah pilih syarikat besar nak praktikal, jumpa pulak mamat berlagak ni, huh” dengus Rea sendirian.
            “Sebelum terlupa, maafkan saya kalau selama ini saya pergi begitu sahaja tanpa meminta sebarang maaf dari awak” pinta zamrishal.
            “Maksud awak apa?” soal Rea.
            “Awak ingat tak saya yang langgar awak waktu hari peperiksaan, waktu tu awak terkejut tapi saya tak sempat nak minta maaf sebab nak cepat. Dan waktu awak bersama akwan awak dalam kereta, saya berlalu pergi begitu saja” jelas zamrishal.
            “ohh, saya ingatkan orang macam awak ni tak pandai nak minta maaf, nampak berlagak semacam je” sindir Rea.
            “Hehe, tiba-tiba mulut saya terkunci untu minta maaf waktu tu, sebab tengok wajah awak yang cantik, terus hilang saya nak berkata-kata” gurau zamrishal.
            “Sudahlah, alasan je tu. Lelaki kalau berkata-kata macam gula je penuh dalam mulut” balas Rea sambil memandang ke arah lain.
Hari pertama Rea buntu untuk berbuat apa-apa, dia hanya membuka komputer di hadapannya dan terus curi-curi online. Daripada duduk tersengguk tanpa buat apa-apa lebih baik dia online melihat dunia khayalan cyber sebentar. Kalau dilihatnya dirinya termenung, mungkin zamrishal akan mulakan perbualan kembali. Rea malas hendak melayan zamrishal, entah kenapa dia tidak berminat untuk berborak dengan lelaki itu.
                                  *****************************************

For next part, please wait oke..keep reading :)
Part 6 (KLIK)




~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

0 sUntiKaN sEmaNgaT:

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta