Monday 29 December 2014

Ujian Penghujung Tahun(Banjir)

      Allahu, bila berkisarkan banjir tahun nil ah paling teruk sepanjang aku hidup. Selama 24 tahun tak pernah pon banjir dekat kawasan rumah. Mostly ramai yang cakap macam ni kan, selama ni tak pernah banjir pun tahun ni boleh banjir, air dah masuk dalam rumah, rumah tenggelam. Ya Allah sedih dan menyayat hati. Memang kesian, aku boleh rasa kesedihan itu sebab family aku kat sana pun terkandas dengan banjir. Dah macam pulau pun ada sebab terkandas nak ke jalan besar pun dah bahaya, air dalam. Tapi syukur Alhamdulillah rumah aku dan beberapa jiran yang ke depan tidak dimasuki air. Masih ada lagi tempat berlindung dan masih boleh bagi jiran2 belakang untuk berlindung dan tumpeng tidur kat rumah.

     Elektrik tak payah cakap lah, dah berapa hari tak ada. Tidur bercahayakan lilin tu pun sementara stok lilin ada. Malam2 dalam kegelapan, dan ketakutan jika air banjir naik. Sungguh kesian. Memang tak boleh nak baying situasi mangsa2 banjir, perasaan cemas dan cuak, nak tidur pun tak lena sebab berjaga2 dengan air yang naik tak kira masa. So far, aku masih lagi boleh contact family, bila bangun pagi aku call, sebelum tidur aku call. Alhamdulillah, walaupun ada yang dah kehabisan bateri. Aku berharap dan sentiasa mendoakan mereka semua tabah dan sabra dalam menghadapi ujian banjir ni.

        Bila sentuh bab bekalan makanan, lagi pilu aku ada terbaca yang ada tak dapat bekalan makanan, kehabisan makanan, meninggal sebab kelaparan dan kesejukan. Ya Allah sesungguhnya begitu kuat ujian mereka. Pasti ada hikmah besar menanti mereka. Tadi pun call mama cakap kedai runcit dah habis barang, tak tahulah nak masak apa. Goreng apa yang ada lagi je. Takpelah selagi ada cukuplah untuk dijamukan kat semua orang biarpun sedikit. Sabar sikit je lagi, InsyaAllah keadaan akan kembali normal dan pulih. Sama2 kita berdoa dan terus berdoa pada Pencipta. Semuanya dari Allah, kita kena yakin. Sungguhpun aku jauh di sini, tapi jiwa dah macam kat sana. Ikut hati nak balik, tapi tak jadi balik sebab bas cancel malam tu dan aku pun dah rasa tak sedap hati terus turun daripada bas tu. Tunggu masa je ni, bila laluan dah kembali normal dan air pun surut aku terus lelaju nak balik rumah. Semoga Allah lancarkan segala urusan kami.

       Nak cerita pepanjang pun memang panjang. Ni jelah dulu aku kongsikan, tapi aku berharap sangat semuanya sentiasa tabah dan sabra. Bertahan ye, semuanya akan pulih. Don’t worry, doa ku sentiasa mengiringi kesana. :’(



Belanja pic banjir sekitar kawasan. Memang menjadi sejarah la. Sebelum ni dengar je certain tempat banjir tapi tahun ni tengok dengan mata kawasan rumah dinaiki air. 


Yang ni jalan besar



Yang bahagian belakang2 lagi dalam






~DroP yOur cOmMent if U EnJoy tHis eNtry~

0 sUntiKaN sEmaNgaT:

Hak Cipta Terpelihara Oleh Buih-Buih Cinta